Все більше автовиробників впроваджують у свої електромобілі функцію двосторонньої зарядки, що перетворює машину на домашню батарею.
Одна з найбільш обговорюваних функцій у світі електрокарів працює лише тоді, коли ваш автомобіль припаркований: двостороння зарядка дозволяє власникам перетворювати свої транспортні засоби на батареї на колесах, віддаючи електроенергію будинкам, побутовим приладам і навіть електромережі.
В даний час двонаправлена зарядка доступна лише для декількох автомобілів, включаючи Ford F-150 Lightning та Nissan Leaf. Однак її популярність зростає: у серпні компанія GM оголосила, що ця технологія стане стандартною для всіх її електромобілів, починаючи з 2026 модельного року.
А хоча Ілон Маск скептично ставиться до цієї технології, називаючи її “незручною”, Tesla підтвердила, що всі її моделі підтримуватимуть функцію двосторонньої зарядки до 2025 року.
Що таке двостороннє заряджання?
Заряджання електромобілів – це односторонній процес: змінний струм (AC) з розетки надходить через зарядний пристрій для електроавто в акумулятор автомобіля, де він перетворюється на постійний струм (DC).
Двонаправлена зарядка дозволяє автомобілю перетворювати накопичену постійну енергію назад в змінний струм для різних цілей.
Як використовувати двосторонню зарядку?
Залежно від налаштування електроенергію, накопичену в акумуляторі, можна використовувати по-різному:
- Електромобіль-будинок (V2H, Vehicle-to-Home): також відома як електромобіль-будівля (V2B). Ця функція дозволяє вашому автомобілю служити резервним генератором під час вимкнення електроенергії. Повністю заряджений акумулятор автомобіля з електричним двигуном в середньому вміщує близько 60 кіловат-годин електроенергії, чого достатньо для живлення вдома протягом двох днів.
За допомогою технології інтелектуальної зарядки ви також можете використовувати технологію V2H для зниження рахунків за електроенергію, заряджаючи електрокар у години низького попиту та живлячи будинок, коли ціни вищі.
- Електромобіль-мережа (V2G, Vehicle-to-Grid): авто з функцією зарядки V2G може відправляти електроенергію назад в електромережу, так само як домовласники із сонячними батареями. Ви не тільки допомагаєте стабілізувати мережу, але й отримуєте гроші за надану електроенергію.
За даними Університету Рочестера, власник електромобіля із зарядним пристроєм V2G може заощадити до 150 доларів США на рік на рахунках за спожиту електрику.
- Електромобіль-навантаження (V2L, Vehicle-to-Load): найпростіший вид двостороннього заряджання. Зазвичай для живлення кемпінгового обладнання, електроінструментів, побутових приладів або інших окремих пристроїв вам знадобиться лише адаптер;
- Електромобіль-електромобіль (V2V, Vehicle-to-Vehicle): ще одна форма V2L, що дозволяє власникам електромобілів подавати живлення розрядженому електрокару, схоже на те, як дають “прикурити” бензиновому автомобілю;
- Електромобіль-все (V2X, Vehicle-to-Everything): загальна назва, що охоплює всі варіанти двонаправленої зарядки.
Які електромобілі підтримують двонаправлену зарядку?
В даний час лише обмежена кількість електромашин, що продаються в США, пропонують будь-яку форму двосторонньої зарядки. До них відносяться:
V2G | V2L | V2H |
Nissan Leaf, Ford F-150 Lightning | Mitsubishi Outlander PHEV, Kia Niro, Kia EV6, Hyundai Ioniq 6, Hyundai Ioniq 5, Genesis GV60 | VW ID.4, Nissan Leaf |
Коли двостороння зарядка стане стандартом?
Хоча двостороння функціональність ще далеко не повсюдна, автовиробники швидко додають її до своїх модельних рядів, щоб задовольнити попит і, можливо, випередити регуляторів.
BMW, Volvo та Porsche, як повідомляється, тестують цю функцію. Tesla заявила, що всі її моделі підтримуватимуть двосторонній зв’язок до 2025 року.
General Motors зробить зарядку V2H стандартною функцією, починаючи з Chevrolet Silverado EV RST 2024 року. Розгортання GM продовжиться з GMC Sierra EV Denali Edition 1 2024 року, Chevrolet Blazer EV 2024 року, Chevrolet Equinox EV 2024 року, Cadillac Lyriq 2024 року та Escalade IQ 2025 року, першого повнорозмірного повністю електричного позашляховика.
Переваги двоспрямованої зарядки
- Резервне живлення: електромобіль може служити резервним джерелом живлення під час вимкнення електроенергії, забезпечуючи ваш будинок електрикою;
- Зниження рахунків за електроенергію: заряджайте авто в години низького попиту та живіть їм свій будинок, коли ціни на електрику вищі;
- Стабілізація енергосистеми: електрокари з двосторонньою зарядкою можуть відправляти електроенергію назад у мережу, допомагаючи збалансувати попит та пропозицію;
- Заробіток на електроенергії: продавайте надмірну енергію з вашого електромобіля в енергосистему;
- Живлення пристроїв: використовуйте машину для живлення кемпінгового обладнання, електроінструментів, побутових приладів та інших пристроїв;
- Допомога іншим електромобілям: поділіться зарядом свого електрокара з іншими електромобілями, які потребують його.
Недоліки двонаправленої зарядки
- Обмежена доступність: двостороння зарядка доступна лише для деяких моделей електромобілів;
- Вартість: зарядні пристрої V2H/V2G можуть бути дорожчими за звичайні ЗУ;
- Складність: налаштування ДЗ може бути складним.
Майбутнє двостороннього заряджання
Двостороння зарядка – це перспективна технологія, яка може змінити спосіб використання електромобілів. Вона може зробити електрокар привабливішими для споживачів, допомогти стабілізувати енергосистему та стимулювати розвиток відновлюваних джерел енергії.
У міру розвитку технології двонаправлена зарядка стане більш доступною та простою у використанні. Вона може стати стандартною функцією для всіх автомобілів з електричними двигунами в майбутньому.
Двостороння зарядка – це багатообіцяюча технологія, яка може принести безліч переваг як власникам електромобілів, так і суспільству загалом.